Du som jobbar med rekrytering hamnar garanterat i situationer där du måste tala inför en större grupp människor. Detta gäller troligtvis även dig som söker jobb, då flera rekryteringsföretag anväder sig av så kallade gruppintervjuer. Här har vi samlat några tips som är bra att ha med sig om du tillhör de som blir lite nervösa av att prata inför större grupper. Lycka till!
- Var väl förberedd. Skriv ner det du vill säga innan du ställer dig upp för att tala. När man är nervös är det lätt att man glömmer något viktigt, och dessutom kan det kännas tryggt att ha lagt upp en plan för vad du vill få fram.
- Öva, öva öva! Det bästa sättet att bli en god talare är att ta alla chanser du får till att träna upp din förmåga. Oavsett om det bara är inför dina närmsta vänner, eller kanske på släktmiddagen är det bra att du tar över ordet och lär dig bli bekväm med att allt fokus ligger på dig.
- Tänk på andningen. Lugna och sansade andetag innan och under ditt tal hjälper ofta till att hålla nervositeten i schack. Då hjälper du kroppen att slappna av och du kommer att göra ett mer bekvämt intryck.
- Fejka självförtroende. Fake it till you make it brukar det ju heta, och det ligger faktiskt en hel del sanning i de orden. Om du intalar dig själv att göra ett självsäkert intryck är chansen stor att du också kommer att göra det.
- Tala långsamt. Är man en obekväm talare brukar man ofta vilja bli klar med det man har att säga så snabbt som möjligt- vilket också innebär att man pratar alldeles för fort. Undvik att snubbla på orden och se till att alla hänger med genom ett lugnt och sansat tempo.
- Utvärdera dig själv. Även om man helst vill glömma sina sämre prestationer är det bra att gå tillbaka till ditt senaste framförande och analysera det som var bra, och det som kanske inte gick lika bra. Då blir det lättare för dig att utvecklas.